هیئت محبان شمس الشموس

وبلاگ اصلی هیئت

هیئت محبان شمس الشموس

وبلاگ اصلی هیئت

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۱ ثبت شده است

سخن های حکمت آموز

سیّد محمّد سعید شوشتری | شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۰۱:۴۵ ب.ظ
» طلب علم و راه وصول بدان 

امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: "طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمة فاطلبوا العلم من مظانه و اقتبسوه من اهله فان تعلمه لله حسنة و طلبه عبادة و المذاکرة به تسبیح و العمل به جهاد و تعلیمه من لا یعلمه صدقة و بذله لاهله قربة الی الله تعالی لانه معالم الحلال و الحرام و منار سبیل الجنة و المونس فی الوحشة و المصاحب فی الغربة و الوحدة و المحدث فی الخلوة و الدلیل علی السراء و الضراء و السلاح علی الاعداء و الزین عند الاخلاء یرفع الله به اقواما فیجعلهم فی الخیر قادة تقتبس اثارهم و یقتدی بفعالهم و ینتهی الی آرائهم ترغب الملائکة فی خلتهم، و باجنحتها تمسحهم و فی صلاتها تبارک علیهم یستغفر لهم کل رطب و یابس حتی حیتان البحر و هوامه و سباع البر و انعامه ان العلم حیاة القلوب من الجهل و ضیاء الابصار من الظلمة و قوة الابدان من الضعف یبلغ بالعبد منازل الاخیار و مجالس الابرار و الدرجات العلی فی الاخرة و الاولی الذکر فیه یعدل بالصیام و مدارسته بالقیام به یطاع الرب و یعبد و به یوصل الارحام و یعرف الحلال و الحرام، العلم امام العمل و العمل تابعه یلهمه السعداء و یحرمه الاشقیاء فطوبی لمن لم یحرمه الله منه حظه. "

تحصیل علم بر هر دو مرد و زن مسلمان واجب است. دانش را از هر جا که احتمال وجود آن می‏رود طلب کنید، آن را از اهلش فراگیرید. آموختن علم برای رضای الهی پسندیده و نیکوست و طلب آن عبادت، و مذاکره‏اش تسبیح و عمل به آن جهاد، و یاد دادن به کسی که نمی‏داند صدقه است و بذل آن به اهلش موجب نزدیکی به الله متعال، بوسیله آن حلال از حرام شناخته می‏شود روشن کننده راه بهشت است و همدم و انیس در مواقع ترس و اضطراب و همراه و مصاحب در غربت و تنهائی و یار و مخبری مورد اعتماد، در عزلت دلیل و راهنما هنگام خوشی و ناخوشی و سلاحی برنده در مقابل دشمنان، آراستگی و شایستگی نزد دوستان. پروردگار به موهبت علم و دانش مردمانی را به مقامات عالی می‏رساند و در کارهای خیر پیشوا قرار می‏دهد تا دیگران از آثار آن‏ها بهره گیرند و به آنان اقتدا کنند و از آراء آن‏ها راه جویند فرشتگان به دوستی آنان رغبت می‏ورزند و با بال‏های خود، لمسشان می‏کنند. در درودهایشان برای آنان برکت می‏طلبند، هر تر و خشکی برای آن‏ها طلب آمرزش می‏کند حتی ماهی‏های دریا و حیوانات و جانوران صحرا به راستی که علم و دانش دل‏ها را حیات جاوید می‏بخشد و از جهل و نادانی می‏رهاند و نور روشنائی‏بخش دیدگان از تیرگی‏هاست. بدن‏های ناتوان را نیرومند می‏سازد بنده و برده را به مقامات عالی نیکان و پاکان می‏رساند، و به درجات عالیه در دنیا و آخرت ارتقاء می‏دهد، مذاکره علم با روزه برابر است. درس و بحث آن با شب زنده‏داری و عبادت معادل، به وسیله آن اطاعت و عبادت واقعی پروردگار انجام می‏شود با رهنمود آن صله ارحام به جا آورده می‏گردد و حلال از حرام باز شناخته می‏شود، علم مقدمه و منشاء عمل و عمل تابع آن است، پروردگار علم را به مردم سعادتمند الهام می‏فرماید و تیره‏بختان را از آن بی‏بهره و نصیب می‏گرداند، خوشا به حال آنان که پروردگار از علم و دانش بهره و حظ وافی به آنان عنایت فرماید. (درة البیضاء)

ادامه یا دتون نره

  • سیّد محمّد سعید شوشتری

چهل حدیث قسمت دوم

سیّد محمّد سعید شوشتری | شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۰۱:۲۸ ب.ظ

قال الامام علىّ بن موسى الرّضا صلوات اللّه و سلامه علیه :
1 مَنْ زارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِعلیه السلام بِشَطِّ الْفُراتِ، کانَ کَمَنْ زارَاللّهَ فَوْقَ عَرْشِهِ.(۱)
ترجمه :
فرمود: هر مؤ منى که قبر امام حسین علیه السلام را کنار شطّ فرات در کربلاء زیارت کند همانند کسى است که خداوند متعال را بر فراز عرش زیارت کرده باشد.


2 کَتَبَ علیه السلام : اءبْلِغْ شیعَتى : إ نَّ زِیارَتى تَعْدِلُ عِنْدَاللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اءلْفَ حَجَّةٍ، فَقُلْتُ لاِ بى جَعْفَرٍ علیه السلام : اءلْفُ حَجَّةٍ؟!
قالَ: إ ى وَاللّهُ، وَ اءلْفُ اءلْفِ حَجَّةٍ، لِمَنْ زارَهُ عارِفا بِحَقِّهِ.(۲)
ترجمه :
به یکى از دوستانش نوشت : به دیگر دوستان و علاقمندان ما بگو: ثواب زیارت قبر من معادل است با یک هزار حجّ.
راوى گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم : هزار حجّ براى ثواب زیارت پدرت مى باشد؟!
فرمود: بلى ، هر که پدرم را با معرفت در حقّش زیارت نماید، هزار هزار یعنى یک میلیون حجّ ثواب زیارتش مى باشد.


3 قالَ علیه السلام : اءوَّلُ ما یُحاسَبُ الْعَبْدُ عَلَیْهِ، الصَّلاةُ، فَإ نْ صَحَّتْ لَهُ الصَّلاةُ صَحَّ ماسِواها، وَ إ نْ رُدَّتْ رُدَّ ماسِواها.(۳)
ترجمه :
فرمود: اوّلین عملى که از انسان مورد محاسبه و بررسى قرار مى گیرد نماز است ، چنانچه صحیح و مقبول واقع شود، بقیه اعمال و عبادات نیز قبول مى گردد وگرنه مردود خواهد شد.


4 قالَ علیه السلام : لِلصَّلاةِ اءرْبَعَةُ آلاف بابٍ.(۴)
ترجمه :
فرمود: نماز داراى چهار هزار جزء و شرط مى باشد.


ادامه یاد تون نره

  • سیّد محمّد سعید شوشتری

عکس بچه های هیئت

سیّد محمّد سعید شوشتری | شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۱۲:۱۰ ب.ظ

این عکس سید محمد سعید شوشوتری است

عکس ها در ادامه

  • سیّد محمّد سعید شوشتری

چهل حدیث قسمت اول

سیّد محمّد سعید شوشتری | جمعه, ۳۰ تیر ۱۳۹۱، ۰۱:۲۴ ب.ظ

- بهترین و ارزنده ترین خصلت ها : انجام کارهای نیک، فریاد رسی بیچارگان و بر آوردن آرزوی آرزومندان است.[1]

2- از بخششی که زیان آن برای تو بیش از سودی است که به برادرانت میرسد خودداری کن.[2]

3- ایمان عبارت است از : اقرار به زبان ،‌شناخت با قلب و عمل نمودن با اعضاء و جوارح [3] 
۴- بالاترین درجه عقل خودشناسی است [4]

۵- آن کس که برای رضای الله کسی را به برادری گزیند خانه ای را در بهشت بدست آورده است . [5]

6-بهترین ثروت شخص و برترین اندوخته اش صدقه است [6]

7- خوش خلقی دو گونه است : فطری و اختیاری ولی صاحب خلق خوش اختیاری برتر است[7]

8- شکیبایی بر بلا زیبا و پسندیده است ولی برتر از آن صبر در برابر محّرمات است [۸]

....

ادامه یادت نره

  • سیّد محمّد سعید شوشتری